Kotka Sapokan pienvenesatama ilmasta

Mennään saareen! Lehmä ja Vaakku

Kotkan merellisestä luonteesta kertoo jo se, että kaupungin keskusta sijaitsee saarella – Kotkansaarella. Keskustan kupeessa, Kotkansaarella ja Kuusisen saaressa näet jo saaristoluontoa ja hiekkarantaa astumatta jalalla veneeseen. Moni toivoo kuitenkin pääsevänsä vesillekin.

Sapokan venesataman veneiden lähtölaituri
Hyppää veneeseen Sapokan venesataman laiturista. Odottaessasi veneen lähtöä voit nauttia vaikka kahvin ja jäätelön. Viereiset kahvilat tarjoavat herkkuja jokaisen makuun.

Varissaari sijaitsee vain noin 10 minuutin venematkan päässä Sapokan venesatamasta. Saaressa vietät päivän rantakallioilla ja tutustumalla Fort Elisabethin linnoitukseen. Linnoituksen vierestä kohoaa tornina muistomerkki, joka on pystytetty Ruotsinsalmen meritaisteluissa kuolleiden muistoksi. Meritaistelut käytiin Varissaaren edustalla 1700-luvun lopulla. Saarikierroksella voi nälkä tai jano yllättää, mutta ei hätää: suuntaa ravintola Vaakkuun ja nauti herkullinen ateria linnoitukseen rakennetulla terassilla.

Kukourin saari Kotkan edustalla. Fort Slava
Pyöreä Fort Slavan linnoitus sijaitsee Kotkan edustalla Kukourin saarella. Lukuisat linnut viihtyvät hyvin muurin suojassa.

Lehmäsaari tarjoaa retkeilijälle upeita luontokokemuksia. Piipahda saareen päiväksi tai ota teltta mukaan ja jää yöksi. Rannan hiekkarinteen simpukkakerrostuma paljastaa saaren mielenkiintoisen muinaishistoriallisen vaiheen. Heti mannerjään sulamisen jälkeen nyt paljaana olevat maat jäivät veden alle. Nykyistä laajempi eliöstö asutti silloin Itämerta ja sinisimpukat sekä pienemmät kotilot kansoittivat vedenalaisen hiekkaharjun rinteitä. Maan kohouman myötä kerrostuma on nyt vedenpinnan yläpuolella. Tutustu myös saaressa olevaan suojeltuun lehtoon sekä muinaisiin kiviröykkiöhin. Saaressa on laituri, septitankin tyhjennyspiste, puuseet ja grillikatoksia veneilijöille ja retkeilijöille.

Laituri Lehmäsaaren rannassa.
Lehmäsaaren suojaisassa poukamassa pääsee kiinnittymään laituriin ja pulahtamaan virkistävään veteen.

Kotkan edustan saariin pääset kätevästi Sapokan venesatamasta. Muihin etäämmällä oleviin saariin pääset yhteysaluksella, joka lähtee Kuusisen satamasta. Lue lisää saaristoliikenteen aikatauluista Kotkan kaupungin verkkosivulta.