Hämeen keskiaikainen linna Vanajaveden rannalla aurinkoisena kesäpäivänä. Oikeassa reunassa metalliaita, jonka edessä pari penkkiä. Aidan takana vanhoja tykkejä. Vasemmassa laidassa lähes linnan juureen ulottuva Vanajavesi. Linnaa kiertävällä reitillä kävelijä.

Linnanniemellä historia ja nykyaika kohtaavat

Keskiaikainen, 700-vuotias Hämeen linna on Suomen toiseksi vanhin ja tärkein linna, Turun linnan jälkeen. Ensimmäiset sotilaat tulivat Hämeen linnaan jo sen rakentamisen aikaan 1200-luvun lopussa. Linnassa on keskiajalla ollut n. 40- 60 ratsumiestä.

Hämeenlinnan linnanniemi on lomapäivän viettoon todellinen runsaudensarvi. Linnan ympärille puistomaiseen ympäristöön Vanajaveden rannalle on rakentunut ainutlaatuinen kokonaisuus, vain kymmenen minuutin kävelymatkan päässä kaupungin keskustasta. Linnanniemestä voi matka jatkua Vanajaveden rantoja myötäilevällä kävelyreitillä Kaupunginpuistoon ja rautatiesiltaa pitkin Vanajeveden itärannalle, kohti Aulankoa.

Jykevänä kohoava linna antaa juhlavan taustan monille kesäisille yleisötapahtumille. Viihtyisä leikkipuisto on kaupungin suosituimpia. Puiston tapahtumalavalla järjestetään konsertteja ja puistossa pidetään sekä suuren yleisön että lasten massatapahtumia. Tavallisena kesäpäivänä vapaa-aikaansa viettävät nurmikolla auringosta nauttien perheet eväskoreineen, nuoriso pelaillen tai vaikkapa frisbeetä heitellen. Ilmaiset puistojumpat ovat kesäiltaisin suosittuja.

Yhdellä aluelipulla kolme kiinnostavaa kohdetta

Hämeen linna

Hämeen linna on kokenut vuosisatojen aikana sekä loiston että rappion hetkiä. Restauroitu linna avattiin yleisölle vuonna 1979 ja vanhaan asuunsa kunnostetussa linnassa voi kulkea samoissa tiloissa, joissa on eletty jo keskiajalla. Linnaan voi tutustua joko omatoimisesti tai pääsylipun hintaan sisältyvällä opastuskierroksella. Ajankohtaiset tiedot löytyvät Kansallismuseon Hämeen linna -sivuilta.

Museo Militaria

Museo Militaria on Suomen tykistö-, pioneeri- ja viestiaselajien historiaa keskiajalta nykypäivään esittelevä sotahistoriallinen museo. Nähtävää riittää, kun laaja esineiden, kuvien, tekstien ja dokumenttien avulla avautuva näyttely sijoittuu kolmeen kerrokseen. Ulkonäyttelyssä voi tutustua tykkeihin ja järeämpään pioneerikalustoon. Katso lisää Museo Militarian -sivuilta.

Vankilamuseo

Aivan linnan naapurissa sijaitsee myös Suomen ainoa ja Euroopan laajin vankilamuseo. Vankilan näyttely esittelee tiloja, sellejä ja esineitä, jotka kertovat karua kieltä vankilan arjesta. Kansallismuseon sivuilta löytyy myös tämän Suomen suurimman vankilamuseon tarina – Vankila.

Varuskuntakaupunki

Linnassa ja linnanniemellä ovat asustelleet aina kulloisetkin vallanpitäjät. Vuonna 1639 perustettu kaupunki siirrettiin linnan pohjoispuolelta nykyiselle paikalleen 1770-luvulla, koska kuningas Kustaa III halusi kaupungin tykin kantomatkan päähän linnasta. Linna muutettiin tuolloin bastionijärjestelmän mukaiseksi linnoitukseksi ja Venäjän keisarikunta muutti sen 1830-luvulla edelleen vankilaksi. Kasarmit rakennettiin muutama vuosikymmen myöhemmin venäläisten sotilaiden majoittamiseksi.

Sotien jälkeen aina vuoteen 1985 kasarmeja ovat asuttaneet tuhannet asevelvolliset ja Hämeenlinnaa esitellään vieraille mielellään yhä edelleen varuskuntakaupunkina. Tyhjentyneisiin kasarmirakennuksiin uutta elämää alkoi vyöryä 10 vuotta myöhemmin. Tänä päivänä kasarmeilla työskentelee vajaa 300 henkilöä ja entiset virka-asunnot on korjattu vuokra-asunnoiksi.