Neristanin värikkäitä taloja

Astele puutalokaupungin tunnelmaan Kokkolan Neristanissa

Kokkolan vanhakaupunki Neristan, on yksi Suomen arvokkaimpia ja parhaiten säilyneitä historiallisia puukaupunkialueita. Kokkola tuhoutui tulipalossa vuonna 1664, jonka jälkeen säännöllinen ruutuasemakaava laadittiin. Sen laati maanmittari Johan Persson Gädda vuonna 1665 renessanssin kaupunki-ihanteen mukaisesti. Talot rakennettiin kadun suuntaisesti ja ainoastaan asuintalot sijoitettiin katujen varrelle. Talous- ja ulkorakennukset sijoitettiin tontin perälle.

Useiden tulipalojen seurauksena valtaosa Neristanin säilyneistä rakennuksista on 1800-luvulta.

Neristan ja Oppistan

Aikojen kuluessa kaupunki jaettiin puhekielessä Neristaniin ja Oppistaniin, ala- ja yläkaupunkiin. Oppistanissa asuivat kaupungin varakkaimmat kauppiaat ja laivanvarustajat ja siellä sijaitsivat kaupungin hienoimmat talot sekä julkiset rakennukset. Neristan oli käsityöläisten ja merenkävijöiden asuinaluetta ja siellä talot olivat vaatimattomampia.

Vuosina 1830-1833, Kokkolan kauppalaivasto oli Suomen suurin mitattuna ”lästimäärällä”. Asukkaita kaupungissa oli noin 2400, joista jopa 300 oli merimiehiä ja 35 laivureita.

Suojeltu arvoalue

1960-luvulla Neristanin rakennuskanta oli uhattuna, kun kaupunki suunnitteli hävittää vanhat puutalot ja korvata ne uudenaikaisilla kerrostaloilla. Alueen kulttuurihistoriallinen arvo oivallettiin 1970-luvulla ja Neristan sai suojelukaavan vuonna 1982.

Tänään Neristan kattaa 12 korttelia värikkäitä puutaloja ja on suosittu asuinalue. Perinteikästä vanhaa puukaupunkiarkkitehtuuria ja kirvesmiestaitoa kunnioitetaan kunnostustöitä tehdessä.

Neristanin katunäkymää unikkoineen.