Kivalterin talo puiden siimeksessä

Lääninkivalteri Aschanin talo

Mikä ihmeen lääninkivalteri, ihmettelee moni. Kyseessä oli poliisimestari, valtion korkea virkamies. Lääninkivalteri Lars Adolf Aschanin (1741-1809) perheen koti on Heinolan tasokkaan museotarjonnan helmi. Se on ainut Heinolan keskustassa säilynyt 1700-luvun asuintalo. Eipä vastaavanlaista 1700-luvun kaupunkitaloa ole säilynyt monessa muussakaan Suomen kaupungissa.

Lääninpoliisimestari Aschan saapui vastaperustettuun Heinolaan ensimmäisten joukossa. Hänet oli nimitetty Kymenkartanon läänin poliisimestariksi jo vuonna 1764. Aschan rakennutti perheelleen asunnon Heinolaan 1780-luvulla. Kodista ei tullut mitenkään loistelias, pikemminkin pohjakaavaltaan ja ulkoasultaan yksinkertaisen tyylikäs, kuten monet muutkin 1700-luvun kaupunkikodit.

Siihen aikaan oli muodissa taitekatto. Pohjakaava oli ajalle tyypillinen: sisälle tultiin eteiseen, josta pääsi keskellä taloa sijaitsevaan saliin. Molemmissa päädyissä oli kaksi huonetta. Eteisestä pääsi portaita pitkin ullakolle, jossa oli molemmissa päissä lämmitettävät huoneet.

Ajan myötä Aschanin talon ulkonäkö muuttui, kunnes 1980-luvulla Heinolan kaupunki päätti kunnostaa rakennuksen alkuperäiseen asuunsa museokäyttöön. Rakennuksen sisustus edustaa tyyliltään rokokoota ja kustavilaisuutta. Myös talon piha-alue on palautettu 1700-luvun asuun.